maandag 19 juni 2017

Kippen update

Door Marleen
We hebben nu dus 2 "kip-gezinnen", die gezellig de hele dag over ons erf lopen. De witte en de zwarte. Het lijkt wel een schaakspel! Wel heeft ieder gezin er een spion bij, omdat ik er bij beide per ongeluk een verkeerd ei onder had gelegd. De kippen-met-kuikens zijn zo tam, dat ze regelmatig naar binnen glippen als we de deur open laten staan. Dan jaag ik ze er met een bezem weer uit, want getsiederrie, die kippenpoep...? Ze staan nog geen stap binnen, of er ligt alweer een flats. Ze doen het er gewoon om, ik weet het zeker!

De zwarte kloek met 8 kuikens, waarvan 1 witte. Aan de kammetjes te zien zijn het 3 hennetjes en 5 haantjes.

De witte kloek met 8 kuikens, waarvan 1 zwarte. Ik kan nog geen verschil ontdekken in de kammetjes, ze zijn allemaal klein. Is het nog te vroeg, of zouden het allemaal hennen zijn..?
De witte kip heeft nog twee kuikens meer. Eentje had ze meteen na het uitkomen al verstoten (dat was een bruine). Zie dit blogje. Ik heb het kuikentje in een bak binnen gezet, maar het bleef maar hard piepen. Ik vond op internet dat je een kuikentje nooit alleen moet zetten. Dus ik pakte een ander kuikentje en zette dat erbij. Het piepen was direct over, en het zijn dikke maatjes geworden. 's Nachts zette ik ze eerst nog bij tante cq moeder, maar nu zijn ze groot genoeg om zichzelf warm te houden, en slapen ze gewoon samen in een bakje. Overdag lopen ze samen door de tuin. We hebben ze Kukel en Kakel genoemd.

Ik heb een stok voor ze gemaakt, maar ze slapen toch liever in het bakje. Lekker knus!

De kuikens kunnen het goed vinden met de kittens. Volgens mij ziet geen van hen het verschil, haha!
Ook de moederpoezen zijn heel lief voor de kuikens. Als het maar donzig is en piept, dan doet hun instinct de rest!

Spinnie met haar 3 kittens en de 2 kuikens. Hoe lief is dat...?!




Af en toe smokkelde ik stiekem de kuikentjes of twee kittens mee naar het verzorgingstehuis, waar oma Keetje helemaal opleefde van dat leuke kleine grut
Om de overlast van de kippen te beperken, heb ik een grote ren gemaakt van bouwhekken. De kippen zonder kuikens zitten nu dus achter tralies! Niks voor ons eigenlijk, om dieren op te sluiten. Maar steeds die kippenpoep op de veranda was ik echt helemaal zat. En ach, ze hebben nog steeds ruimte genoeg, zo'n 90 m2. Ze kunnen nog rond 3 kanten van de woonunits lopen.

Het kippenhok moest daarvoor ook verplaatst worden.
Gelukkig hebben we de Skidster die het zware werk opknapt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten